BIP
menu główne
strona głównaszukajkuratoriumdyrektorzy i nauczycielenadzór pedagogicznydyrektorzy i nauczycielerodzice i uczniowieinformacje ogólnestrona główna
Dyrektorzy i nauczyciele

reforma edukacji 2017
wydarzenia lko
banner menbanner luw
banner edu science
 
banner junior media
banner erasmus plus
banner dor. zaw.
banner wypoczynek
banner edu. war. dod.
banner dg edukacja
Badanie „Laboratorium myślenia – diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce” Print
Tuesday, 27 September 2011 12:06

Instytut Badan Edukacyjnych (IBE) przystępuje do realizacji wieloletniego badania Laboratorium myślenia – diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce. Celem badania, realizowanego przez Pracownię Przedmiotów Przyrodniczych IBE jest uzyskanie wiarygodnej diagnozy poziomu wiedzy z przedmiotów przyrodniczych wśród absolwentów gimnazjum. Potrzeba takiej diagnozy wynika z deficytu tego typu badań w skali ogólnopolskiej.


Nieprzypadkowo badanie rozpoczyna się w roku 2011 – tuż przed wprowadzeniem nowej formuły egzaminu gimnazjalnego. Egzamin w roku 2012 po raz pierwszy będzie się składał z odrębnej części przyrodniczej. Wyniki uzyskane w kolejnych etapach badania wykorzystane będą w pracach nad przygotowaniem narzędzi, wspierających nauczyciela w przygotowaniu uczniów do egzaminu w nowej formie.

 

Badanie „Laboratorium myślenia – diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce” składa się z sesji testowych, przeznaczonych dla uczniów klas pierwszych szkół ponadgimnazjalnych. Próba badana będzie miała charakter losowy i ogólnopolski. Badanie corocznie obejmie populację około 7200 uczniów z około 180 szkół. Do badania wybrano szkoły ponadgimnazjalne po to, by uczniowie biorący w nim udział mieli za sobą pełen cykl kształcenia gimnazjalnego. 

Badanie będzie przeprowadzane w czterech cyklach, w latach 2011, 2012, 2013 i 2014. Pierwszy cykl badania obejmie uczniów, którzy - jako ostatni rocznik gimnazjum – byli nauczani zgodnie ze starą podstawą programową. Pozostałe cykle badania obejmą absolwentów po edukacji przyrodniczej prowadzonej według nowej podstawy programowej.

 

W czasie sesji testowych uczniowie będą rozwiązywać arkusz testowy składający się wyłącznie z zadań zamkniętych z dziedziny biologii, chemii, fizyki i geografii, po czym wypełnią Kwestionariusz Ucznia, zawierający między innymi pytania dotyczące zainteresowań uczniów. Dyrektorzy szkół biorących udział w badaniu otrzymają materiały informacyjne IBE oraz wyniki uczniów.

 

Materiały badawcze objęte są klauzulą tajności - w kolejnych etapach badania będą wykorzystywane te same narzędzia, co umożliwi porównywanie wyników.

Szczegółowe informacje o badaniu znajdziecie Państwo na stronie internetowej IBE ( link http://badania.ibe.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=259&Itemid=62) oraz pod numerem telefonu 22 2417100 wew. 112

 

sio

prawo_oswiatowe

informator

system_ankiet